Skills sp. z o.o.

Korpo-rady: Jak odchodzić z pracy – z punktu widzenia pracownika i pracodawcy?

W życiu każdego z nas przychodzi taki moment, w którym decydujemy się na zmianę stanowiska lub gdy zmusza nas do tego sytuacja w firmie, czy na rynku pracy. Rynek nieustannie się zmienia, daje nowe możliwości, może to być wyższe wynagrodzenie, pewniejsza posada, czy też bardziej atrakcyjne benefity.

Tak naprawdę bez względu na to z jakiego powodu odchodzisz należy odpowiednio się zachować zarówno wobec przełożonego, jak i współpracowników. O czym powinien pamiętać pracownik, a o czym pracodawca? Sprawdźmy!

Jak odchodzić – punkt widzenia pracownika

Istnieje kilka podstawowych zasad, do których należy się dostosować. Jeśli masz już nową pracę i stuprocentową
pewność co do rezygnacji, to kolejnym krokiem jest rozmowa z przełożonym. To właśnie on jest osobą, którą o swojej
decyzji powinieneś poinformować jako pierwszą. Najlepiej zapytaj go, kiedy ma czas i poproś o rozmowę w wybranym
terminie. Wcześniej przygotuj się odpowiednio na to spotkanie.

Pamiętaj o tym, żeby:

1. Zachować się kulturalnie niezależnie od sytuacji.
2. Poinformować o odejściu przynajmniej z 2-tygodniowym wyprzedzeniem.
3. Pożegnać się ze współpracownikami i podziękować im za wspólnie spędzony czas.
4. Nie odpuszczać i rzetelnie wykonywać swoje obowiązki do samego końca.
5. “Nie palić” przysłowiowych mostów, ponieważ nigdy nie wiesz, czy nie będziesz musiał wrócić.

Jak odchodzić – punktu widzenia pracodawcy
Wbrew pozorom utrata pracownika dla przełożonego również jest bardzo trudna. Nie tylko dlatego, że powoduje braki
kadrowe, ale również przez to, że przełożony może mieć poczucie, że nie spełnił się w swojej roli. Co więcej, ciężko jest
znaleźć zastępstwo na miejsce osoby, którą darzyliśmy zaufaniem przez długi czas.

Dlatego też, gdy to Ty jesteś przełożonym i ktoś z twojego zespołu złoży rezygnację – pamiętaj o tym, żeby:

1. Przypomnieć sobie zasady obowiązujące w firmie, sprawdzić, ile dokładnie trwa okres wypowiedzenia, czy są jakieś
wyjątki, a także co dana osoba chce zrobić z zaległym urlopem.
2. Zachować spokój i nie zasypywać setką pytań, a zamiast tego poprowadzić miłą rozmowę.
3. Dowiedzieć się, dlaczego odchodzi. Pytanie o powód, mimo że trochę niezręczne sprawi, że dowiesz się czy i  jakie błędy
popełniłeś oraz czy nie można zaproponować danej osobie jakiejś alternatywy.
4. Odpowiednio się pożegnać, dać osobie, która odchodzi okazję do poinformowania o tym współpracowników i właściwie
jej podziękować za współpracę.
5. Decyzje o rezygnacji nigdy nie są łatwe i zawsze niosą ze sobą wiele stresu, dlatego też obie strony powinny ze sobą
współpracować i wzajemnie nie utrudniać sobie tej decyzji.

Jeśli Ty też chcesz napisać artykuł na portal skills.pl, to skontaktuj się z nami: portal@skills.pl

 

Zostaw wiadomość

*