Skills sp. z o.o.

Jak przygotować wygodne stanowisko do pracy zdalnej?


Rośnie liczba pracowników, którzy są oddelegowani do pracy zdalnej. Nie każdy jednak ma świadomość, że nie wystarczy usiąść w domu na kanapie, z laptopem na kolanach, aby efektywnie realizować zadania. Przed rozpoczęciem pracy, warto dobrze przygotować domowe stanowisko pracy, aby była bardziej efektywna i.. zdrowa.

Jak przetrwać dzień w pozycji siedzącej? Zanim wybierzesz biurko, usiądź porządnie.

Bez względu na to jakie masz krzesło, czy pracujesz w biurze, czy z domu, zwróć uwagę na to, jak siedzisz:

  • Stopy oprzyj całą powierzchnią na podłodze, co oznacza, że kolana powinny być zgięte do ok. 90 stopni. Rozstaw stopy na szerokość bioder.
  • Siedź na kościach kulszowych. Są to dolne partie kości miednicy, wyczujesz je pod pośladkiem, jako wyraźny, twardy guzek – pod prawym i taki sam pod lewym pośladkiem. Ten sposób siedzenia wymusza odpowiednie ustawienie miednicy w pozycji siedzącej, co rzutuje na ustawienie całego kręgosłupa.
  • Wypchnij klatkę piersiową, mostek kieruj do góry. Nie garb się!
  • Barki opuść, łokcie oprzyj o biurko.
  • Czubek głowy wyciągaj ku górze, do sufitu.



Display/2/750x300.jpg

Nie zniechęcaj się! Jak po 15 minutach ciało opada, plecy wracają do pozycji zgarbionej, a noga znów ląduje na nodze… spokojnie! Weź głęboki wdech i popraw pozycję. Nie wściekaj się na siebie, ważne, że z tyłu głowy wiesz, pamiętasz i wracasz do poprawnej pozycji. Wkrótce nauczysz ciało dobrego nawyku.


Dobre krzesło. To jakie krzesło?

Na rynku znajdziesz mnóstwo kapitalnych, nowatorskich, ergonomicznych foteli oraz krzeseł biurowych.  Jeśli planujesz zakup, podpowiemy, na co zwrócić szczególną uwagę:

  • Elementy składowe krzesła:

– szerokie i długie oparcie całych pleców,

– podpora dla odcinka lędźwiowego,

– oparcie głowy- zagłówek,

– oparcie łokci,

– miękkie, zaokrąglone wykończenie siedziska.

  • Im więcej regulacji tym lepiej- wysokość krzesła, kąt nachylenia oparcia pleców, kąt i wysokość oparcia zagłówka, wysokość podłokietników.

Powyższe elementy sprawiają, że fotel biurowy możesz dopasować do anatomii swojego ciała. Istotną rzeczą jest wykonanie siedziska – im twardsze, tym większy nacisk ciężaru ciała na układ krążenia, dla tego tak ważne jest, by wykończenie tego elementu krzesła było miękkie i zaokrąglone, zniweluje to nadmierne blokowanie przepływu krwi w żyłach, sprzyjające powstawaniu żylaków.

W oparciu fotela kluczową sprawą jest podpora odcinka lędźwiowego – to ona będzie utrzymywać lordozę lędźwiową oraz kifozę piersiową w odpowiednich proporcjach. Odcinek szyjny kręgosłupa powinien być wsparty przez oparcie głowy – dobrze dopasowany zagłówek. Pamiętaj, że „proste” plecy, to nie „płaskie” plecy 🙂 Kręgosłup ma swoje naturalne, anatomiczne krzywizny, o które trzeba dbać!

Co w zamian za krzesło?

Zmiana siedziska, chociażby na chwilę przyniesie ulgę Twojemu ciału. Możesz w tym celu wykorzystać dużą piłkę rehabilitacyjną, lub specjalnie przystosowany fotel z piłką, który sprawia, że piłka nie będzie uciekać na boki, a dodatkowo wyposażony jest w oparcie dla pleców.
Inną alternatywa dla fotela biurowego będzie klęcznik, który dzięki swojej budowie wymusza prawidłową postawę kręgosłupa, nie należy jednak korzystać z niego dłużej niż przez 3, 4 godziny ze względu na duże obciążanie piszczeli i kolan.

Oba powyższe rozwiązania zmuszają kręgosłup do ciągłej stabilizacji, co sprawia, że jest on aktywny, trzeba jednak mieć na względzie, że nie powinno się korzystać z nich przez cały dzień.

Pozycja siedząco-stojąca, czyli aktywne biurka 

Nowością na polskim rynku są ergonomiczne biurka typu Stand Up, czyli biurka przystosowane do zmiany pracy z siedzącej na stojącą. W ciągu kilku chwil możemy zmienić wysokość biurka przystosowanego do pozycji siedzącej na taką, która odpowiada nam przy pracy stojącej. Znajdziemy je w części  nowoczesnych biur, zdarzają się też na wyposażeniu domowym.

Celem takiego biurka jest wprowadzenie urozmaicenia w pozycji pracy, pozycja siedząca ma fatalny wpływ na obciążenie kręgosłupa, badania udowodniły, że  niemal dwukrotnie bardziej obciąża trzeci krążek lędźwiowy niż pozycja stojąca, zdecydowanie gorzej wpływa na układ krążenia (zaciskanie naczyń krwionośnych), oraz przyczynia się do znużenia i senności w wyniku których spada koncentracja i kreatywność.

Pozycja stojąca jest pozycją gotowości. To podczas gotowości właśnie jesteśmy bardziej twórczy, mamy chęć więcej robić, a przede wszystkim jesteśmy aktywni! Fizycznie i umysłowo.



Display/2/spokey_orange-700-200

Warto więc przemyśleć wprowadzenie większej aktywności w życie biurowe- chociażby wprowadzając takie rozwiązanie jak biurka typu Stand Up.

Niezależnie od tego, czy wybierzesz pozycje stojącą, czy usiądziesz na piłce lub ergonomicznym fotelu, pamiętaj o odpowiednio ustawionym monitorze – powinien on stać w odległości od oczu przynajmniej 50 cm, a jego górna krawędź powinna znajdować się nieco poniżej linii wzroku.

Usiadłeś wygodnie? Monitor poprawiony? Zatem przyjemnej pracy 🙂

Jeśli Ty też chcesz napisać artykuł na portal skills.pl, to skontaktuj się z nami: portal@skills.pl

Zapiszesz się w mniej niż:
  1. kora Reply

    Jeżeli pracujemy zdalnie, to znaczy że nasz kręgosłup będzie cierpiał. Pracując przed komputerem po kilka godzin dziennie można zrobić sobie krzywde. Należy o niego zadbać. Podczas snu również może byc obciążany, przez zły materac. Warto zainwestować w sprawdzoną markę.

Zostaw wiadomość

*

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Translate / Übersetze